طلبه کامل
60 بازدید
ناشر: سنجش و دانش
نقش: نویسنده
شابک: 978-600-232-352-1
سال نشر: 1390
تعداد جلد : 1
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
شماره چاپ : 1
زبان : فارسی
پیشانی 2 علت روی آوردن به این تحقیق 2 دنبال چه هدفی هستیم؟ 2 وجه تسمیه 4 اما اسم‌ها 5 بخش اول: علت‌ غایی (اهداف طلبگی و هویت طلبگی) 8 پیشخوان 9 هویت طلبگی 11 اهداف طلبگی 13 هدفمند کردن تمام لحظات 16 نگه داشتن هدف 17 فرق هدف با وظیفه 18 بخش دوم: علت‌های مادی (تمام مواد آموزشی و تحصیلی) 21 پیشخوان 22 گروه اول: علوم اصلی و متعلقات آن 23 1ـ ادبیات 24 2ـ منطق 28 3ـ علم اصول 29 4ـ رجال 30 5ـ علوم حدیث 31 6ـ کلام 32 7ـ فلسفه 33 8ـ فقه 34 9ـ تاریخ 35 10ـ تفسیر آیات‌الاحکام 35 11ـ علوم قرآنی 35 12ـ القواعد الفقهیه 36 متعلقات علوم اصلی 37 1ـ ریاضی 37 2ـ نجوم 38 3ـ طب 38 4ـ قرائات سبع 38 5ـ جامعه شناسی 39 تکمیل 40 گروه دوم: علوم جنبی و متعلقات آن 42 1ـ کتب شهید مطهری 43 2ـ آشنایی با علوم اسلامی 44 3ـ کتب شهید دستغیب 44 4ـ کتب آموزش روش تحصیلی 44 5ـ کتب اخلاقی 45 6ـ کتب در راستای رشته تخصصی 45 متعلقات علوم جنبی 46 1ـ مان‌ها، کتابهای داستان 46 2ـ داستان‌های علماء و شهدا 46 3ـ کتب قرآن 47 4ـ کتب روایی 47 5ـ زبان فارسی 47 گروه سوم: حداقل‌ها، روشهای تحصیلی، مهارتها 48 حداقل‌ها 48 1ـ آشنایی با تفاسیر 49 2ـ آشنایی با مسائل روز 49 3ـ آشنایی با رئوس ثمانیه هر علم 50 4ـ آشنایی با نظامات ذهنی 50 5ـ آشنایی با قرآن 51 6ـ آشنایی با مفاتیح‌الجنان و دعاها 51 7ـ آشنایی با رساله توضیح‌المسائل 51 8ـ قرائت و تجوید 52 9ـ حفظ برخی دعاها و آیات 52 10ـ آشنایی با اخلاق و برخی کتب آن 52 روش‌های تحصیلی 1ـ روش تحقیق 53 2ـ روش خلاصه نویسی 54 3ـ روش یادداشت‌برداری ن(فیش نویسی) 54 4ـ روش مطالعه و تندخوانی 55 5ـ روش تدریس 55 6ـ روش برنامه‌ریزی 56 7ـ روش مباحثه 56 8ـ روش ترجمه 56 9ـ روش مدیریت زمان 56 10ـ روش نویسندگی 57 11ـ روش کتابداری 57 12ـ کتابشناسی 57 مهارتها 1ـ چگونگی مناظره، جدل، پاسخ به شبهه 58 2ـ منبر رفتن و خطابه 59 3ـ متد تحلیل سیاسی 59 4ـ اصول کار با رایانه 59 5ـ مدیریت 59 6ـ قبله شناسی 60 7ـ کمک‌های اولیه 60 8ـ آمادگی دفاعی و آگاهی‌های نظامی 60 9ـ یک زبان خارجی (حدقل) 61 10ـ خوانانویسی و خطاطی 61 11ـ طریقه روضه خواندن و مداحی 61 12ـ طریق جذب جوانان و نوجوانان 61 13ـ طریقه پیچیدن عمامه 61 14ـ طریقه بیان احکام شرعی 61 15ـ نرمش کردن کردن و نرمش دادن 61 16ـ امر به معروف و نهی از منکر کردن 62 17ـ قرائت و تجوید خوب 62 تکمیل 62 1ـ پیش مطالعه 63 2ـ حضور به دوام سرکلاس 63 3ـ مباحثه 65 4ـ جزوه و خلاصه نویسی 65 5ـ امتحان و ارزیابی 65 6ـ تجزیه و ترکیب کاربردی 65 7ـ تثبیت 66 8ـ تکمیل 66 9ـ پژوهش 66 10ـ رئوس ثمانیه (فلسفه علم) 66 11ـ تمهید 68 12ـ پس مطالعه 68 بخش سوم: علت‌ صوری (برنامه‌ریزی کلی و جزئی) 70 پیشخوان 71 نمای کلی 20 سال طلبگی 71 روش برنامه‌ریزی و مراحل قبل آن 74 1ـ نقش نشاط در تحصیل علم 74 2ـ مدیریت زمان 76 اهمیت و تعریف برنامه‌ریزی 79 شرایط برنامه‌ریزی 79 طریقه برنامه‌ریزی 80 مزایای برنامه‌ریزی 81 انواع برنامه‌ریزی 83 اصل بحث الف) هدف و برنامه 20 سال طلبگی 88 تاریخچه تخصص 90 الف: فرق تخصص و مرکز تخصصی 91 ب: از چه زمانی باید وارد رشته تخصصی شد 91 ج: منظور از رشته تخصصی 92 د: آیا خصص به جامعیت دین ضربه می‌زند؟ 92 هـ: آیا همه باید متخصص شوند؟ 92 رشته‌های تخصصی 93 اما چگونگی انتخاب و مراحل قبل از آن 95 1ـ علاقه 96 2ـ استعداد 96 3ـ نیاز جامعه 96 4ـ توانایی محیطی 96 5ـ مشورت با علم 97 مباحث خلاقیت 98 1ـ ویژگی افراد خلاق 98 2ـ خلاقیت از منظر دیگران 98 3ـ خلاقیت و نوآوری چیست؟ 98 4ـ شاخص‌های خلاقیت و نوآوری 99 5ـ مراحل مختلف خلاقیت 100 6ـ ویژگی‌های تفکر خلاق 101 7ـ خصوصیات شخصی خلاق و نوآوری 101 8ـ عوامل مزاحم خلاقیت 102 9ـ ارتباط خلاقیت 102 10ـ توصیه‌های برای خلاقیت و نوآوری 103 ب) هدف و برنامه 15 سال طلبگی 106 اجتهاد و مراحل آن 106 اجتهاد 107 مراحل درک 108 1ـ دانش 109 2ـ درک مطلب و تطبیق 109 3ـ کاربردی نمودن 109 4ـ تجزیه، تحلیل و ترکیب 109 5ـ ترکیب یا نظر 109 6ـ‌ارزشیابی 110 7ـ اولویت 110 محدوده اجتهاد 110 مجتهد و فقیه و مستنبط 112 اجتهاد بر چه علومی متوقف است؟ 113 شیوه‌های تحصیل درس خارج 114 روش اول: روش شش مرحله‌ای (شاگرد محوری) 114 روش دوم: روش پنج مرحله‌ای (استادمحوری) 117 روش سوم: روش چهار مرحله‌ای 118 روش چهارم: روش سه مرحله‌ای 119 روش پنجم: روش دو مرحله‌ای 119 روش ششم 119 روش هفتم 120 سرفصل‌های آموزشی 121 شیوه‌های نوشتن (تقدیر) درس خارج 121 چگونگی طرح سوال و اشکال در جلسه درس 133 ج: هدف و برنامه 10 سال (مقدمات اجتهاد) 134 مقدمات اجتهاد 135 د: هدف و برنامه 6 سال (مقدمات) 137 مقدمات 138 هـ، و: اهداف و برنامه هر پایه و اهداف هر کتاب 140 اهداف پایه اول 142 اهداف رفتاری پایه دوم 146 اهداف رفتاری پایه سوم 149 اهداف رفتاری پایه چهارم 152 اهداف رفتاری پایه 5 و 6 156 اهداف رفتاری پایه‌های 7 و 8 و 9و10 162 ز: هدف از هر علم 170 هدف از ادبیات (فوائد آن) 170 هدف از منطق (فوائد آن) 173 هدف از کلام و عقاید (فوائد آن) 175 هدف از فلسفه (فوائد آن) 175 هدف از فقه (فوائد آن) 176 خاتمه: اوقات فراغت 176 بخش چهارم: علت فاعلی (ابعاد انسانی و شخصی طلبه) 179 پیشخوان 180 بعد جسمی 181 1ـ ورزش 181 2ـ خوراک 182 3ـ لباس (الان ـ معمم شدن) 182 فوائد آن چیست؟ 183 1ـ تشخیص مرجع سوال 183 2ـ امر به معروف و نهی از منکر دائمی 186 3ـ تأثیر در درون 186 دلایل نپوشیدن لباس روحانیت 186 1ـ آیا بدون لباس نمی‌شود تبلیغ کرد؟ 186 2ـ تبلیغ بهتر 187 3ـ ترس از بی‌لیاقتی 187 4ـ ترس از تمسخر و توهین 187 5ـ دست و پاگیر بودن 188 چه زمانی لباس بپوشیم؟ 188 چه زمانی لباس را در آوریم؟ 188 دو توصیه مهم به ملبس‌ها 188 4ـ نکات نظافتی 188 بعد علمی 189 1ـ نوشتن 189 چطور سرکلاس بنویسیم؟ 191 2ـ آفات علم 192 3ـ کوشش شبانه‌روزی 192 4ـ تبلیغ 193 5ـ کار اجرایی کار فرهنگی 193 6ـ عقل متصل و عقل منفصل 194 عاطفه 194 تکرار 194 7ـ وقت تحصیل 195 بعد روانی 195 1ـ دوست 195 2ـ عزت نفس 196 3ـ قانع بودن 196 4ـ دارایی‌های طلبه 197 5ـ ازدواج 198 نگاه درونی 199 نگاه بیرونی 199 6ـ طبع و مزاج 200 7ـ وقتی مختص به خود 201 8ـ وقتی مختص به خانواده 201 دسته اول 201 دسته دوم 203 بعد روحی 203 1ـ تصحیح نیت 208 2ـ ابهت و تواضع 208 3ـ عیوب 209 4ـ چشم پوشی 209 5ـ طهارت 209 6ـ احتیاج به اخلاق 209 7ـ احتیاج به استاد اخلاق 210 1ـ اطمینان به علم حقیقی 211 2ـ اطمینان به رسیدن 211 3ـ عرضه عقاید 211 4ـ آگاهی به مشکلات 211 5ـ سرد نشدن 211 6ـ منظم شدن 212 7ـ آشنایی به نیاز لحظه‌ای 212 8ـ زنده دل بودن 212 8ـ احترام و ادب 212 احترام به استاد (به طور کل) 212 احترام به استاد: در هنگام تعلم 214 طریقه اشکال کردن به مطلب استاد 215 احترام به کتاب 216 احترام به مصنف کتاب 217 آنچه یک منتقد، مستشکل یا سائل باید بداند 219 احترام به هم حجره‌ای 220 9ـ آداب معاشرت 221 10ـ علت موجوده و مبقیه 222 چند نکته برای برادران خودم 222 ضمائم 236 طرح ایده‌آل و رئال حوزه علمیه 237 قبل از حوزه 238 لحظه ورود به حوزه 238 مسیر حوزه 239 مرحله اول: عمومی 240 مرحله دوم: حرکت به سمت تخصصی 241 مرحله سوم: فوق تخصصی 241 مرحله چهارم: فارغ‌التحصیلی 241 کتابشناسی کتب کلامی 242 کتابشناسی کتب نحوی (صرف و نحو) 256 کتابشناسی کتب معنوی و بیان و بدیع 265 کتابشناسی کتب لغوی 272 کتابشناسی کتب اخلاقی 291 کتابشناسی کتب عرفانی 296 کتابشناسی کتب روایی 310 صحاح سته، مولفین صحاح و توضیحاتی درباره آن 313 متون روایی اهل سنت 314 اصل، کتاب، مصنف 319 الف: کافی 331 ب: من لا یحضره الفقیه 325 ج: تهذیب الاحکام 327 د: الاستبصار 327 وافی 328 وسایل الشیعه 330 مستدرک الوسایل 331 بحارالانوار 333 کتب حدیثی دیگر 336 الف: تحف العقول 336 ب: نهج‌البلاغه 336 کتب احوال حدیث و خبر 336 کتابشناسی کتب ریاضیات (حساب، هیئت و هندسه) 350 مکاتب نحوی 358 مقدمه اول 358 مقدمه دوم 359 فهرست منابع و مأخذ 368 منابع شفاهی 369 منابع کتبی 371